Renault Clio V6 Sport 3.0 Phase 1

Te Koop

Eigenschappen

€14.800,-

2001

Zilvergrijs

20.874 km

230 pk

Manueel

Benzine

Beschrijving

Er is geen enkele verklaring voor Renault geweest om te denken: “Ja, die Clio V6 concept auto mag wel in productie gaan.” En toch rolden ze van 2001 t/m 2005 van de band in de fabriek van TWR in het Zweedse Uddevalla. De eerste glimp van deze hot-hatch kon men opvangen tijdens de Autosalon van Parijs in 1998, ter ere van de honderdste verjaardag van Renault, waar de Clio Renault Sport V6 gepresenteerd werd. In dat jaar kwam de tweede generatie van de populaire Renault Clio op de markt op basis waarvan de conceptauto ontwikkeld werd. Met dit model wilde Renault een eerbetoon brengen aan de sportieve successen van hun motorsportdivisie Renault Sport. De auto werd door Renault Sport ontwikkeld in samenwerking met het Britse Tom Walkingshaw Racing (TWR), een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en fabriceren van race- en straatauto’s.

De consumentenversie van de Clio V6 werd gebaseerd op de Clio V6 Trophy. De lay-out met achterwielaandrijving en een krachtige V6-middenmotor was in de compacte klasse een unicum. Doordat de motor achter de voorstoelen gemonteerd was moest de achterbank worden opgeofferd en was de Clio V6 een tweezitter. De carrosserie was ten opzichte van een standaard Clio sterk aangepast met verbrede wielkasten, een gemodificeerde voorbumper met extra luchttoevoer, een achterbumper met dubbele uitlaten en een dakspoiler. De Clio V6 was daarmee 171 mm breder en 30 mm langer dan een standaard Clio. De spoorbreedte nam voor 96 mm en achter 125 mm toe. Met het sterk aangepaste uiterlijk en de ligging van de motor werd de Clio V6 als de (spirituele) opvolger gezien van de Renault 5 Turbo. De V6-motor produceerde een vermogen van 230 pk (166 kW) en een koppel van 300 Nm en de Clio V6 was daarmee in staat om in 6,4 seconden naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 235 km/u te bereiken.

De Clio V6 is ook in Nederland geleverd. Voor iets meer dan een ton in guldens of een halve ton in Euro’s kon je zo’n Clio op steroïden aan je collectie toevoegen. Dat deden overigens weinig mensen, want een halve ton is veel geld ‘voor een Clio’. Los van het prijskaartje zullen er ook een aantal zijn kort gereden door coureurs die zich vergist hebben in de listigheid van dit kleine feestnummer. Van de eerste generatie zijn 1.634 exemplaren gebouwd. Heb jij je oog op nummer 0040 laten vallen? Contact ons dan voor een bezichtiging. Prijs op aanvraag.