Online Verkoop
Deze site is gebaseerd op Woocommerce en WordPress. Het is in te bouwen in iedere WordPress site die een thema gebruikt dat voor Woocommerce geschikt is. In dit geval is het gemaakt met het theme “Divi“. Het snelste en meest verkochte thema voor WordPress.
Product Varianten
Wat bijzonder is aan deze Online Shop is dat er Product Variaties in zitten. In dit geval kan 1 telefoon meerdere kleuren en meerdere geheugen groottes hebben.
Groothandel
Standaard worden op de site de advies prijzen aangegeven. Echter als een klant inlogt krijgt hij/zij de voor hun geldende kortingen. Dat kunnen voor de verschillende klanten, verschillende hoogte kortingen zijn. Ook kun je per klant bepalen welke (en of) verzendkosten gelden.
Vormgeving
De vormgeving is heel basic maar dit is in kleur, lettertype, vorm van de buttons en layout geheel aan te passen aan iedere bestaande website. Webwerkplaats past het aan op jouw huisstijl.
Import
Alle producten kunnen zowel handmatig ingevoerd worden of eenvoudig geïmporteerd uit een Excel bestand. Gebruikersgemak in het updaten van jouw producten in de webshop staat in dit systeem voorop.
Dit is trouwens ook een uitstekende, veilige manier om personeel / derden het assortiment te laten onderhouden zonder dat zij in de website hoeven te zijn.
Ik zelf vind ook de Spreadsheet methode veel overzichtelijker en sneller.
Hieronder een (deel)afbeelding van een CSV spreadsheet (uit Word of Openoffice Calc)
Excel Import en Export
Het belangrijkst is dat het ook een werkzaam systeem is en blijft. Een systeem dat de praktijk doorstaat. Iedere wijziging in voorraad of prijs bijvoorbeeld moet eenvoudig te doen zijn. Natuurlijk kan dat handmatig, zoals eerder beschreven maar het kan ook door het ex- en importeren van een Excel sheet.
Zeker als je de eerste keer de online-winkel inricht scheelt dit heel veel tijd en minimaliseert de kans op fouten.
Het zorgt er ook voor dat iedereen die met Excel kan werken de shop kan onderhouden. De import is standaard. Dat wil zeggen dat de indeling van het Excel sheet al in de shop geprogrammeerd zit. Verander iets in het Excel sheet en met 2 muisklikken wordt de site geupdate, volgens de inhoud van het Excel sheet.
-Nieuwe producten worden aangemaakt.
-Veranderde producten worden ge-update
-Producten die niet meer in het Excel sheet zitten maar wel in de site worden op non-actief gesteld. U kunt zelf daarna bepalen of u deze weg wilt gooien of bewaren voor later.
Handmatig
Als u klikt op Producten > Alle Producten dan komt er (zoals in onderstaande afbeelding) een opsomming van alle producten in de online-shop.
Op deze manier kun je product voor product inrichten of bijwerken.
Klik op een product en het scherm om een individueel product te bewerken opent zich. Hier bevinden zich alle prijzen, specificaties, etc.
Een korte opsomming. Je vult per product in:
Algemeen:
-Reguliere prijs (de standaard going prijs)
-Eventueel Actieprijs (tijdelijke aanbieding bijvoorbeeld waarbij je zelfs kunt aangeven tussen welke datums de aanbieding geldt, zichtbaar is)
-Het BTW Tarief (bijvoorbeeld 0, 9% of 21%)
Voorraad:
-Het Artikelnummer (bijvoorbeeld de gelijk aan de barcode)
-Voorraad beheer (actief of niet actief)
-Voorraadhoeveelheid (wat NU in voorraad is)
-Nabestelling toestaan (voor al een artikel voorraad op 0 staat. Kies dan of de klant het wel of niet mag bestellen. Of wel maar met mail naar de klant dat het product voor hem in bestelling staat)
-Lage voorraad drempelwaarde (als de voorraad zakt tot dit getal zal Woocommerce je waarschuwen dat de voorraad aangevuld moet worden)
Verzendmethoden
-Gewicht
-Lengte, Breedte, Hoogte
-Verzendklasse (je wilt natuurlijk niet dat de klant 50,- euro betaalt voor het verzenden van een klein product. Dan zou je dus verschillende Verzendklassen kunnen maken, met ieder hun eigen kosten).
“Gratis” Kostenloos
“Klein” 10,- Voor een enveloppe,
“Midden” 20,- Voor een doos,
“Groot”35,- Voor een pallet”
Gerelateerde producten
Dit is een krachtige! Vul hier in Upsells of Cross-sells.
Upsells zijn hogere varianten van een product. Stel we hebben een ijzeren product, dan zou een upsell kunnen zijn, datzelfde product maar dan verchroomd (dus duurder) De komen meestal in beeld als de klant een product kiest. Je probeert hem zo te verleiden om net iets beter te kopen.
Cross-sells. Ook een commercieel handige feature. Stel de klant kiest een bad. Dan wil je hem ook aanraden een kraan te kopen. Iedere kraan die past bij dit bad wordt dan zichtbaar. Mooi want je wilt uiteraard dat de verkoop van een bad aangevuld wordt met de aankoop van een kraan.
Product Variaties
Stel je hebt 1 product maar met verschillende eigenschappen. De kleur of de maat en in dit voorbeeld ook de geheugen grootte…
In dit voorbeeld kan een product verschillende kleuren hebben, ieder met zijn eigen prijs. Dan gebruik je “Product Variaties”. In de winkel zie je het product maar als je het aan klikt dan zie je de keuzes die gemaakt kunnen worden in dikte, kleur of hoogte bijvoorbeeld. Dit houdt de shop mooi overzichtelijk voor de klant.
Iedere variatie krijgt zijn afbeelding, eigen produktnummer (SKU) en prijs.
Opties
Bovenaan staat de hoogste en laagste prijs van alle varianten. De klant kan kiezen voor extra opties bij of aan het product. In dit voorbeeld de kleur (paars) en de keuze voor 64 GB, 128 GB of 256 GB
Hieronder zie je een voorbeeld hoe de klant kan kiezen
Afwikkeling
In hoofdlijnen zijn er 4 mogelijkheden.
– Geen bestel mogelijkheid (alleen “showroom”)
– Uitsluitend Bestelformulier insturen en betalen bij aflevering of faktuur.
– Bestellen en online betalen
Betaling
Woocommerce kan “aangesloten worden” op Mollie. Dit is de meest gebruikte betaal provider van Nederland.
De belangrijkste betaalmethoden van Nederland + de kosten die Mollie rekent:
iDEAL | € 0,29 |
Mastercard | € 0,25 + 1,8% |
Visa | € 0,25 + 1,8% |
American Express€ 0,25 + 2,8% | € 0,25 + 2,8% |
Maestro | € 0,39 |
Apple Pay | afhankelijk van kaart |
Bancontact | € 0,39 |
Klarna: Achteraf betalen | € 1,00 + 2,99% |
PayPal | € 0,10 +3% |
SEPA-overboeking | € 0,25 |
SOFORT Banking | € 0,25 + 0,9% |
Cadeaukaarten | € 0,25 + Merk gebonden |
Woocommerce communiceert actief met Mollie. Is een bedrag voldaan, dan wordt de order van “in behandeling” omgezet in “betaald”
Mollie heeft ook een krachtig dashboard. Een eigen systeem dat je volledig inzicht geeft in de bestellingen, de betalingen en terugstortingen. Jaarafsluitingen en verkoop rapporten.
Ook kun je het betalings verkeer laten lopen via Sisow. Hun kosten zijn mij niet bekend. Ongetwijfeld kun je die opvragen door een offerte aan te vragen bij Sisow.
Nieuwsgierig geworden hoe een online-shop voor jou er uit zou kunnen zien?
Neem dan contact op